Euroopa komisjonis toimub 22. oktoobril REACH-komitee hübriidkoosolek, mis on kokku kutsutud määrusega (EÜ) nr 1907/2006, mis käsitleb kemikaalide registreerimist, hindamist, autoriseerimist ja piiramist
Komisjoni määruse eelnõuga soovitakse muuta määrust (EÜ) nr 1907/2006 (REACH) XVII lisa, seoses laskemoonas ja kalastusvahendites sisalduva pliiga.
Komisjoni ettepanek kesktulega laskemoona kohta on järgmine:
- Komisjoni kavandatav õigusakt eristab jahipidamiseks mõeldud „suurt” (≥ 5,6 mm kaliiber) ja „väikest” (< 5,6 mm kaliiber) kesktulega kuule. Viimaste kasutamine jahipidamiseks on EL-is väga haruldane ja seega kehtiks 18 kuu möödudes piirang praktiliselt kõigile pliist kesktulega kuulidele.
- Suurbritannia valitsus teeb ettepaneku kehtestada piirangu kaliibri suurusele, mis on 6,17 mm või suurem, kuna pliivabade alternatiivide kasutamine väiksemates kaliibrites võib nõuda uue tulirelva ostmist või raua ümbertegemist, arvestades, et praegused alternatiivid kas puuduvad või ei sobi.
- EL-is oleks isegi see kaliibri suurus problemaatiline, kuna see ei vasta mõnes liikmesriigis suuruluki jaoks nõutavale laskeenergiale. Sellel kaliibri suurusel on ka stabiliseerimis- ja tarneprobleeme. Selles kontekstis tundub loogilisem määratleda „suure” kaliibri lävend 6,5 mm-ni.
FACE soovib selgitusi
Eelnevat arvesse võttes palub FACE komisjonilt selgitust järgnevalt:
- Kas komisjon saaks selgitada, miks Ühendkuningriigi valitsuse esitatud põhjendused väikese kaliibriga kuulide väljajätmiseks ei ole EL-is kohaldatavad?
- Kas komisjon saaks selgitada, kas tootjad suudavad 18-kuulise üleminekuperioodiga toime tulla, arvestades, et umbes 10% kõigist jahipidamiseks kasutatavatest kesktulega kuulidest on pliivabad?
- Püsiv erand pliihaavli (1,9–2,6 mm) kasutamiseks/laskmiseks välitingimustes asuvatel spordilasketiirudel: eelmine 15-aastane ajaliselt piiratud erand on nüüd püsiv, lubades kasutamist välitingimustes asuvatel spordilasketiirudel (ettepaneku põhjendus 41, lisa lõige 30). Selle erandi läbivaatamine on ette nähtud 10 aastat pärast EiF-i (lisa 1 lõige 39).
- Püsiv erand pliihaavli (1,9–2,6 mm) turule viimiseks: samuti varem ajaliselt piiratud (15 aastat), on erand nüüd püsiv turule viimiseks, kui seda kasutavad laskespordi föderatsioonide tegevliikmed välitingimustes spordi lasketiirudes (ettepaneku põhjendus 41, lisa lõige 30). Läbivaatamine toimub 10 aasta pärast EiF-i jõustumist (artikkel 39, I lisa). (lk 39, I lisa)
- Lasketiirudel laskemoona müümist lubavate sätete väljajätmine: see variant eemaldati pärast liikmesriikide ja sidusrühmade muresid ja negatiivset tagasisidet turu moonutamise/monopoli ohu, kõigi lasketiirude laskemoona müügilubade andmise keerukuse ning laskemoona müügitiirudel nõuetekohase infrastruktuuri ja personali (nt turvaline ladustamine) puudumise kohta. (lõige 31, varem punkti 26 alapunktid a ja b, lisa 1)
- Liikmesriikide poolt lasketiirude lubade andmise menetluse kaotamine.
Lasketiirudel pole vaja luba taotleda
Välitingimustes asuvate spordi lasketiirude puhul ei ole enam vaja erandi saamiseks luba taotleda ning nad peavad pliihaavli (1,9·2,6 mm) kasutamist ja laskmist sportlaskmises lubavate erandite kasutamiseks rakendama ainult riskijuhtimise meetmete rakendamisel (RMM-id – 5 aastat enne piirangut) ja esitama aruandeid (5 aastat enne piirangut).
Liikmesriikidel ei ole enam vaja lubasid anda ega menetlusjuhiseid välja anda. Selle asemel peavad nad avaldama nimekirja välitingimustes lasketiirude kohta, mis on rakendanud nõutavaid riskijuhtimise meetmeid. Esimene nimekiri tuleb avaldada 6 aastat pärast jõustumist (EiF).
Põhiargumendid, mida FACE kasutab
- Kesktulega laskemoon – 18 kuud on liiga lühike tähtaeg ja seda tuleb pikendada
Ettepanekuga kehtestatakse 18-kuuline üleminekuperiood pliipõhiste kesktulekuulide järkjärguliseks kaotamiseks, eristades „suurt” (5,6 mm) ja „väikest” (< 5,6 mm) kaliibrit. Praktikas on aga nn „väikesed” jahipidamiseks mõeldud kesktulekuulid kas haruldased või puuduvad ELi turult täielikult.
See tähendab, et praktiliselt kõik jahipidamiseks kasutatavad pliipõhised kesktulekuulid piirataks juba 18 kuu pärast. Praegu moodustavad pliivabad alternatiivid umbes 10% Euroopas kasutatavast kesktulemoonast.
Mootormoonatööstus on korduvalt selgitanud, et tootmisvõimsuse suurendamine 100–100 protsendilt nii lühikese aja jooksul on tehniliselt võimatu, eriti arvestades praeguseid tarneahela piiranguid ja pakilist vajadust seada esikohale Euroopa kaitsetootmine.
Pliivaba laskemoona tootmine nõuab keerulisi ümbertöötlemis-, testimis- ja sertifitseerimisprotsesse, et tagada ballistiline jõudlus, ohutus ja vastavus nõuetele. Seega tooks 18-kuuline periood kaasa puuduse, kasutuskõlbmatud varud ja märkimisväärse sotsiaalmajandusliku katkestuse tootjatele, jaemüüjatele ja jahimeestele.
Seetõttu tuleks üles kutsuda Euroopa Komisjoni pikendama üleminekuperioode kesktulega laskemoona ja pliihaavlite jaoks, tagades realistliku ülemineku.
- Ääretule laskemoon – lepingusse tuleb lisada alaline erand või läbivaatamisklausel.
Praegune ettepanek keelaks pliipõhiste relvakuulide kasutamise jahipidamiseks kümneaastase üleminekuperioodi järel ilma läbivaatamisklausli või püsiva erandita.
Ääretulega padrunitel on kriitiline roll täiendkoolitusel. Nii Euroopa Kemikaaliamet (ECHA) kui ka SEAC tunnistasid, et tehniliselt elujõulisi ja täpseid pliivabu ääretule padrunite alternatiive ei ole praegu saadaval.
Tootjad seisavad jätkuvalt silmitsi jõudlusega. Olemasolevad pliivabad stabiilsuse, täpsuse ja lõpptulemusega seotud takistused on halva ballistilise konsistentsi all, mis võib mõjutada loomade heaolu, keda kütitakse.
Arvestades neid probleeme, oleks keelu kehtestamine ilma läbivaatamismehhanismita ebaproportsionaalne ja teaduslikult põhjendamatu, muutes olemasolevate ääretulepadrunite keelustamise sisuliselt iganenuks. Samuti tõstatame küsimuse, kuidas see ettepanek on kooskõlas REACH-määruse artikli 68 lõikega 1, eriti nõudega tehniliselt teostatavate alternatiivide kohta.
Seetõttu nõuame, et lisataks kas:
– jahipidamisel kasutatava ääretulepadruni laskemoona alaline erand või läbivaatamisklausel, mis aktiveeritakse alles siis, kui funktsionaalselt samaväärsed pliivabad alternatiivid on tõestatud ja ELi turul laialdaselt saadaval. See tagaks, et määrus jääb tõenduspõhiseks, proportsionaalseks ja kooskõlas tehnoloogilise reaalsusega.
- Plii laskemoon – kolm aastat on liiga lühike aeg
Ettepanek näeb ette kolmeaastase üleminekuperioodi pliihaavlite keelustamiseks jahipidamises, millele järgneb viieaastane üleminekuperiood jaemüügikeelu osas.
Liikmesriikide kogemused, kes on pliihaavlid juba järk-järgult kaotanud, näitavad, et edu ja nõuete täitmiseks on oluline pikem periood. Taani üleminek kestis vastuvõtmisest (2003) kuni jõustumiseni (2008), st üle viie aasta.
Need näited näitavad, et aeg ja haridus on kõrge nõuete täitmise ja jahimeeste heakskiidu saavutamiseks üliolulised. Kiire üleminek kogu ELis tooks kaasa segaduse, tulirelvade ohutusprobleemide ja sobivate pliivabade padrunite piiratud kättesaadavuse riski.
Jahimehed vajavad piisavalt aega tulirelvade ühilduvuse kontrollimiseks, uute ballistiliste omadustega kohanemiseks ja olemasolevate varude ohutuks järkjärguliseks kaotamiseks. Samuti vajavad tootjad ja jaemüüjad rohkem aega tarneahelate ja tootmisvõimsuste kohandamiseks.
Seetõttu nõuame pliihaavlite üleminekuperioodi pikendamist.


























